• وبلاگ : مجلس هشتم
  • يادداشت : مهندس مطهري
  • نظرات : 4 خصوصي ، 135 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + ناشناس 
    شبکه بي‌بي‌سي و آتش بياري معرکه

    شبکه فارسي بي‌بي‌سي بي‌ترديد يکي از اصلي‌‌ترين آتش‌بياران آشوب‌هاي آن ايام بود.

    شبکه تلويزيوني بي‌بي‌سي در رأس همه رسانه‌هاي معاند با ايران سرافراز، با ادعاي اطلاع‌رساني لحظه به لحظه از انتخابات دهم رياست جمهوري عملاً به پايگاه انتشار تحليل‌هاي ساختگي و برانگيختگي اجتماعي در ايران تبديل شده است.

    آنچه کارشناسان در ايام فتنه ابراز مي‌داشتند که شبکه فارسي بي‌بي‌سي به منظور انجام شبکه براندازي نرم و با حمايت نيروي انساني و مالي جرياني در داخل راه‌اندازي شده است طي روزهاي منتهي به انتخابات و پس از آن عملاً به اثبات رسيد.

    نکته جالب توجه در اين است که بي‌بي‌سي به‌رغم دريافت بودجه 15ميليون پوندي (22ميليون دلاري) وزارت امور خارجه انگليس، قبل و پس از راه‌اندازي همواره به کسري بودجه و اعتراض مردم ماليات دهنده بريتانيا روبه‌رو بوده است، اين در حالي است که در آن ايام مبادرت به افزايش پخش برنامه‌هاي زنده خود کرده، ‌به‌طوري که شب انتخابات مطابق روال قبلي برنامه‌هايش را تا پايان شمارش آرا و اعلام نتايج در قالب ميزگرد، وب گردي، گفت وگو با کارشناسان، ارتباط مستقيم (نوبت شما)‌ و. . . ادامه داد.

    بي بي‌سي که در طول دوره فعاليت خود همواره از تنظيم و پخش خبر به شيوه شبه خبر (فيجرنيوز) و تلفيق سخت خبر (هارد نيوز)‌ و نرم خبر (سافت‌نيوز)‌ پيروي کرده است در آستانه انتخابات و پس از آن دقيقاً و دائماً با سوئيچ کردن اين شيوه‌هاي خبري به يکديگر، ‌اهداف شبهه‌سازي، بحران‌افکني و هدايت افکار عمومي به انگيختگي و نضج آشوب را هدايت کرد.

    اين شبکه متعلق به استعمارگر پير که در ايام فتنه، ‌خود را آماده بحران‌سازي اجتماعي کرده بود، پيشاپيش در اخبار و تحليل‌هاي به اصطلاح کارشناسان سياسي مسائل ايران، بحث تقلب را تئوريزه کرده و قاطعانه بر آن پاي مي‌فشرد که چنانچه احمدي‌نژاد رأي بياورد شکي در تقلب وجود ندارد.

    بي بي‌سي در چارچوب سناريوي خود، در قالب برنامه‌هاي زنده، بلافاصله پس از اعلام آمار‌هاي غيررسمي از منابع داخل ايران پروژه تقلب در انتخابات را با حضور فرخ نگهدار (رئيس سازمان فدائيان خلق)‌ و صادق صبا (تحليلگر سياسي)‌ کليد زد و پس از اين به تناوب انتشار خبرهايي از ايران، ارتباط مستقيم و. . . کارشناساني مانند جمشيد برزگر، هاشم احمد زاده، ‌احمد سلامتيان، سعيد برزين، مسعود بهنود و. . . در استوديو و آدم‌هايي از احزاب و گروهک‌هاي داخل ايران هر لحظه به موازات اعلام آراي احمدي‌نژاد، ‌بر حملات و تثبيت و تلقين تقلب در انتخابات افزود به‌صورتي که نزديک صبح و تا ظهر شنبه جملگي گزارش‌پراکني اين شبکه دستور حمله و اغتشاش و افزايش نارضايتي بود.

    شيوه بارز بي‌بي‌سي در توفيق خود اين بود که کليت مباحث در يک دايره طراحي شده روش قورباغه پخته، کارکرد مي‌يافت. بدين صورت که مثلاً کارشناسان استوديو دلايلي را درقالب تحليل مطرح مي‌کردند و سپس ارتباط مستقيم برخي آدم‌هاي معمولي تحت عنوان مخاطبان بي‌بي‌سي و بعد از اين ارتباط با رئيس ستاد مردمي موسوي و سخنگوي ستاد مهدي کروبي و... مجدداً کارشناسان داخل استوديو و. . . جملگي صحبت‌هاي يکديگر را کپي کرده و با کمي شاخ و برگ اضافه به خورد بينندگان اين شبکه مي‌دادند.

    بي‌بي‌سي براي پيشبرد سناريوي خود، به خوبي از شيوه نرم خبر استفاده مي‌کرد به‌طوري که در ساعت يک بامداد با اولين اعلام‌هاي غيررسمي آرا، سايت‌هاي بالا‌ترين و قلم نيوز را در قاب مي‌گرفت که بوي تقلب مي‌آيد يا رأي‌هاي سفيد را به حساب احمدي‌نژاد گذاشته‌اند و هرچه اعلام آراي احمدي‌نژاد بيشتر مي‌شد لحن و نحوه بيان مطالب بي‌بي‌سي و آدم هايش تندتر مي‌شد تا آنجا که در ساعت 2 و 20دقيقه بامداد سناريوي آنها به نقطه اوج خود رسيد و درتمام اين نوع انتشار، بي‌بي‌سي با استفاده از خبر سخت (‌البته تحريک‌آميز )‌ که هم اکنون موسوي و. . . به وزارت کشور رفته‌اند و سوئيچ آن به خبر نرم (درقالب گفت وگو و ارتباط مستقيم) و سپس شبه خبر در ارتباط با رئيس نهاد مردمي موسوي، کاملاً بحران‌سازي و تحريک مخاطب رقم زده مي‌شد.

    اکنون بيش از پيش دست بي‌بي‌سي رو شد. شبکه‌اي که به دليل کسر بودجه بي‌بي‌سي روماني را تعطيل کرد، مجاني به مخاطبان داخل انگليس خط نمي‌دهد. اسپانسر آگهي ندارد و مشخصاً اغلب خبرنگاران آن از طيف‌هاي اصلاح‌طلب و مشاور آن يکي از سردبيران نشريات زنجيره‌اي توقيف شده است و ...، بنابراين چنين رسانه‌اي کسري بودجه خود را از کجا تأمين مي‌کند و آيا با توجه به طيف فکري همکار اين رسانه مي‌تواند مدعي بي‌طرفي باشد، بي‌بي‌سي که از پخش اگهي قربانيان غزه خودداري کرد که مبادا مخاطبانش آن را نقض بي‌طرفي بي‌بي‌سي بدانند، اکنون با جمع يکطرفه‌اي چگونه مي‌تواند مدعي خبر پراکني چندسويه درباره ايران باشد؟ وجدان رکن چهارم دموکراسي در عملکرد بي‌بي‌سي درباره انتخابات دهم در رنج است آيا محکم به اين قضيه رسيدگي خواهيم کرد؟

    سابقه کاري بي‌بي‌سي